Van Klantwens tot Ontwerp

3 min read - published on juni 18, 2020

Onlangs hebben wij bij regas een aanvullende functionaliteit voor ons Elektronisch Cliëntendossier (ECD) ontwikkeld: de REGAS Agenda. Maar waarom hebben wij eigenlijk een agenda ontwikkeld? En wat is er nou allemaal nodig om een goede agenda te ontwikkelen? In deze blog geven we antwoord op deze vragen, en meer.

Vanuit meerdere klanten hoorden wij de wens voor een agenda, ingebouwd in REGAS. Dit was het begin voor onze UX/UI-er You Hao Sun. Voor zijn afstudeertraject heeft hij de wensen van onze klanten in kaart gebracht, wat heeft geresulteerd in een eerste ontwerp.

De behoefte van de klanten heeft vanaf dag één centraal gestaan tijdens het ontwerpproces. Dit betekent dat vanaf het begin tot aan het eind van het proces regelmatig een groep eindgebruikers van REGAS zijn betrokken. Deze betrokkenheid begon bij het in kaart brengen van de gebruikersbehoeften en eindigde met het daadwerkelijk testen met en dat weer terugkoppelen aan de eindgebruikers. Na het in kaart brengen van de behoeften kon er gewerkt worden aan een prototype. Deze is dan ook gebruikt bij het testen.

Bij het testen van het (niet functionele) prototype kwamen interessante bevindingen naar boven, en lessen die we direct hebben kunnen toepassen in het ontwerp. Maar met name een les in verwachtingsmanagement. Als je een gebruiker door een prototype laat klikken, ligt dat heel erg dicht bij de ervaring van het uiteindelijke product. Terwijl er eigenlijk nog niks ontwikkeld is, nog niks geprogrammeerd is. Er was nog enkel een (klikbaar) ontwerp.  

Nadat het ontwerp beoordeeld was door onze klanten, konden we aan de slag met het ontwikkelen van de agenda. Hoe dat is gegaan? Dat lees je in onze volgende blog!

Maarten de Jong