3 artikelen, veel leesplezier

Zorgadministratie en Financiën geautomatiseerd in het REGAS ECD

“Inmiddels ben ik bijna twee jaar werkzaam bij Regas. Ik ben in dienst gekomen als Junior Business Analist om onderzoek te doen naar de knelpunten van het Zorgadministratie en Financiën (ZAF)-proces en die op te lossen, maar inmiddels ben ik doorgegroeid naar Product Owner en geef ik leiding aan het Scrum-team ‘Team Gremlins’ wat bij ons de ZAF beheert."

Aan het woord is Jacobine, één van de enthousiaste Product Owners bij Regas. Jacobine is bij Regas verantwoordelijk voor de koppeling tussen het REGAS ECD en Columbus, waardoor onze klanten hun registraties met een spreekwoordelijke 'druk op de knop' om kunnen zetten naar declaraties.  Hoe die koppeling dan precies werkt, is de volgende vraag aan Jacobine.

Geautomatiseerd declareren voor organisaties in de Jeugdzorg

Ambulante jeugdhulp

In 2015 is de Jeugdwet in werking getreden. Daardoor zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de Jeugdzorg en is er veel veranderd voor organisaties in deze sector. Er zijn forse bezuinigingen doorgevoerd en om een positief resultaat te behalen moet er zo efficiënt mogelijk worden geregistreerd. Bovendien is de administratieve druk enorm toegenomen. Voor veel jeugdzorgorganisaties valt het niet mee om een ECD te vinden dat hun werk goed ondersteunt. In de Jeugdzorg worden namelijk veel verschillende vormen van hulp verleend, zoals ambulante hulp, dagbehandeling, dag- en nachtbehandeling, pleegzorg en gezinshuizen. En denk je een ECD te hebben gevonden dat al deze vormen van zorg ondersteunt, dan krijg je te maken met de complexiteit van het financieringsproces. In deze blog vertellen we meer over de oplossing van Regas voor Zorgadministratie en Financiën (ZAF) in de Jeugdzorg.

Decentralisatie van de zorg: zin of onzin?

Zorgadministratie en declaratie

De titel van deze blog is in geen geval door middel van één enkele blog te beantwoorden. Laat staan in één alinea. Toch is de decentralisatie van de zorg in 2015 de oorzaak van veel frustratie rondom het zorgadministratieproces. De eisen van gemeenten of zorgverzekeraars veroorzaakten een hoge registratiedruk. Zorginstellingen moesten softwarepakketten, elektronische cliëntendossiers, aanschaffen om efficiënt te kunnen registreren, maar ook om de gevraagde informatie te kunnen leveren aan de gemeente. Dure pakketten die na implementatie lang niet altijd bleken te voldoen.