127 artikelen, veel leesplezier

Projectaanpak ECD implementatie:  zo maak je het een succes

software project implementatie-1

Grote ICT-projecten hebben de reputatie nogal eens uit de hand te lopen. Zowel qua doorlooptijd als qua budget wordt de planning vaak (ruimschoots) overschreden. Zelfs bij organisaties waar je een professionele aanpak mag verwachten, lukt het lang niet altijd een project goed te beheersen. Een voorbeeld hiervan is het vernieuwen van de ICT bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Dit project gaat twee jaar langer duren en zestig miljoen euro extra kosten (bron). Natuurlijk wil geen enkele organisatie dat hun project uitloopt, maar zeker bij zorgorganisaties is projectbeheersing erg belangrijk. De budgetten zijn immers beperkt. De implementatie van een nieuw ECD bezorgt menig manager dan ook hoofdbrekens. In deze blog vertellen we je daarom meer over de projectaanpak die Regas gebruikt om ECD implementaties tot een succes maken.

3 Toepassingen van blended care in REGAS

Blended care chat

Blended care is hot. Als ik de term invoer op Google, krijg ik maar liefst 93,8 miljoen resultaten terug. Logisch, want de resultaten lijken goed te zijn. En hoewel vanuit privacy-oogpunt (denk aan de AVG) soms nog wat huiverig wordt gekeken naar online zorg, combineren toch steeds meer organisaties digitale toepassingen met face-to-face contact. Onder de noemer 'online hulpverlening' is blended care ook in REGAS mogelijk. In deze blog lees je over drie toepassingen van blended care in ons ECD.

Zorgadministratie en Financiën geautomatiseerd in het REGAS ECD

“Inmiddels ben ik bijna twee jaar werkzaam bij Regas. Ik ben in dienst gekomen als Junior Business Analist om onderzoek te doen naar de knelpunten van het Zorgadministratie en Financiën (ZAF)-proces en die op te lossen, maar inmiddels ben ik doorgegroeid naar Product Owner en geef ik leiding aan het Scrum-team ‘Team Gremlins’ wat bij ons de ZAF beheert."

Aan het woord is Jacobine, één van de enthousiaste Product Owners bij Regas. Jacobine is bij Regas verantwoordelijk voor de koppeling tussen het REGAS ECD en Columbus, waardoor onze klanten hun registraties met een spreekwoordelijke 'druk op de knop' om kunnen zetten naar declaraties.  Hoe die koppeling dan precies werkt, is de volgende vraag aan Jacobine.

Geautomatiseerd declareren voor organisaties in de Jeugdzorg

Ambulante jeugdhulp

In 2015 is de Jeugdwet in werking getreden. Daardoor zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de Jeugdzorg en is er veel veranderd voor organisaties in deze sector. Er zijn forse bezuinigingen doorgevoerd en om een positief resultaat te behalen moet er zo efficiënt mogelijk worden geregistreerd. Bovendien is de administratieve druk enorm toegenomen. Voor veel jeugdzorgorganisaties valt het niet mee om een ECD te vinden dat hun werk goed ondersteunt. In de Jeugdzorg worden namelijk veel verschillende vormen van hulp verleend, zoals ambulante hulp, dagbehandeling, dag- en nachtbehandeling, pleegzorg en gezinshuizen. En denk je een ECD te hebben gevonden dat al deze vormen van zorg ondersteunt, dan krijg je te maken met de complexiteit van het financieringsproces. In deze blog vertellen we meer over de oplossing van Regas voor Zorgadministratie en Financiën (ZAF) in de Jeugdzorg.

Decentralisatie van de zorg: zin of onzin?

Zorgadministratie en declaratie

De titel van deze blog is in geen geval door middel van één enkele blog te beantwoorden. Laat staan in één alinea. Toch is de decentralisatie van de zorg in 2015 de oorzaak van veel frustratie rondom het zorgadministratieproces. De eisen van gemeenten of zorgverzekeraars veroorzaakten een hoge registratiedruk. Zorginstellingen moesten softwarepakketten, elektronische cliëntendossiers, aanschaffen om efficiënt te kunnen registreren, maar ook om de gevraagde informatie te kunnen leveren aan de gemeente. Dure pakketten die na implementatie lang niet altijd bleken te voldoen.

Registreren van groepsactiviteiten en producten voor organisaties in de Welzijn

Fotolia_10293046_M

Registreren - zorgmedewerkers hebben er over het algemeen een hartgrondige hekel aan. Dat geldt voor medewerkers in allerlei sectoren, maar in het bijzonder voor medewerkers in de Welzijnssector. Want waar je in de sector Jeugdzorg een intake hebt waar de medewerker en cliënt tegenover elkaar zitten en de medewerker registreert, is dat in de Welzijn anders. Stel: je wilt 8 weken lang, iedere week een groepsactiviteit organiseren voor 20 personen. Hoe pak je dat aan? Ga je iedere week alle 20 personen registeren? En wat registreer je dan? Is dat alleen voornaam en achternaam, of ook leeftijd, adres etc.? Als je in de Welzijn werkt, dan weet je: daar is geen beginnen aan. Je bent bijna meer tijd bezig met registreren dan met je kerntaken. Gelukkig heeft Regas hier een oplossing voor. In deze blog vertellen we je er meer over.

Is blended care de toekomst?

Blended Care

Zoals in veel andere sectoren en vakgebieden, wordt er ook in de zorg veel gedigitaliseerd. Met alle bijkomende effecten van dien. Blended care en eHealth zijn termen die in dit verband steeds vaker voorbijkomen. De visies hierop lopen nogal uiteen. De één ziet het als een prachtige toekomst met intensieve samenwerking tussen de cliënt en de zorgverlener; voor de ander is het een ernstige bedreiging voor de privacy van alle betrokkenen bij een dossier. In deze blog gaan we dieper in op de voor- en nadelen van blended care.

Voorbereidingen AVG bij de ToetsPraktijk

Slot.jpg

Onze klant de ToetsPraktijk is al een eind op weg inzake de voorbereidingen voor de AVG. Hun doel is de hoogste standaard van bescherming van persoonsgegevens in het DNA van hun medewerkers te krijgen. Daarnaast dienen ze zich uiteraard, net als elke organisatie, op technisch en organisatorisch vlak voor te bereiden en moeten ze daarmee aan de wetgeving voldoen. Ida van den Assem, risk en compliance manager bij de ToetsPraktijk, heeft ons ingelicht over de huidige stand van zaken rondom de AVG bij de ToetsPraktijk en welke maatregelen ze hebben genomen om op 25 mei a.s. AVG-proof te zijn. In hun blog ‘Privacy geborgd bij ToetsPraktijk dankzij ISMS’ vertellen ze hoe zij (pro)actief zaken hebben opgepakt. Wij stelden Ida nog een aantal vragen over hun aanpak.

3 Belangrijke trends in de Opvangsector

Expressions-10.jpg

De Opvangsector is continu onderhevig aan veranderingen. De decentralisatie van de zorg in 2015 speelt hier een belangrijke rol in. De gemeenten zijn verantwoordelijk geworden voor de maatschappelijke ondersteuning. In plaats van een jaarlijks budget heb je als opvangorganisatie te maken gekregen met declaraties volgens de verschillende financieringsstromen. Als opvangorganisatie is het belangrijk om tijdig en adequaat in te spelen op trends en ontwikkelingen. In deze blog zetten we drie belangrijke trends in de Opvangsector voor je op een rij.

3 Acties die zorgorganisaties moeten nemen voor de AVG

AVG_zorgaanbieders.jpg

Steeds meer zorgaanbieders zijn actief bezig met hun voorbereidingen voor de naderende AVG-wetgeving. Bij veel organisaties leven er vragen over de concrete invulling van deze privacywet. Helaas is de AVG erg algemeen geschreven. Het interpreteren van de wet is daarom niet eenvoudig. Het ontbreken van jurisprudentie draagt daar ook niet aan bij. Als Regas willen wij een kennispartner zijn voor zorgaanbieders. Daarom hebben we een blog geschreven over drie concrete acties die vrijwel iedere zorgorganisatie moet nemen om te voldoen aan de AVG.

4 Belangrijke voordelen van het REGAS-cliëntvolgsysteem

hero-header-alert.jpg

In het selectietraject voor een nieuw cliëntvolgsysteem, ook wel elektronisch cliëntendossier (ECD) genoemd, kom je verschillende aanbieders tegen. Grotere aanbieders en kleinere aanbieders. Aanbieders in veel sectoren of aanbieders die zich richten op één sector: keuze genoeg. Om je meer inzicht te geven in het REGAS-cliëntvolgsysteem, hebben wij deze blog geschreven met vier belangrijke voordelen die REGAS biedt.

Is jouw cliëntvolgsysteem klaar voor de AVG?

avg_zorg.jpg

Inmiddels begint de zorgbranche behoorlijk in opschudding te raken. Steeds meer organisaties worden zich bewust van de naderende AVG-wetgeving. En dat is soms wel even schrikken. Ze komen er dan achter dat de privacywet een behoorlijke impact heeft. Er moet namelijk nogal wat geregeld worden: een verwerkingsregister aanleggen, zorgen dat persoonsgegevens gecorrigeerd en zelfs vernietigd kunnen worden, verwerkersovereenkomsten afsluiten, enzovoort. Dat geldt voor bijvoorbeeld de afdeling HR, maar ook voor zorgmedewerkers die registraties maken. Hoe zit dat eigenlijk bij jouw organisatie? Registreer jij alleen nog cliëntgegevens die nodig zijn? Of registreer je meer dan nodig? Voor de zekerheid. Of voor de gemeente. Is je cliëntvolgsysteem wel klaar voor de AVG?

Hoe selecteer je een cliëntvolgsysteem?

Je huidige cliëntvolgsysteem wordt onvoldoende doorontwikkeld. Het sluit niet meer aan bij de eisen van deze tijd. Of het pakket kan niet voldoen aan de vraag vanuit je organisatie. Het gaat niet mee in de veranderingen die binnen de zorgbranche plaatsvinden. Allerlei redenen kunnen ten grondslag liggen aan het selectietraject voor een nieuw cliëntvolgsysteem.

Voorbereidingen AVG wetgeving

laptop_klein.jpg
Een nieuwe privacy wetgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), gaat in mei 2018 van start. De AVG vervangt de huidige Wbp privacywet, die geldt in de hele EU en deze is beter afgestemd op de hedendaagse praktijk. Het gaat nu om een verordening in plaats van een richtlijn en dezelfde eisen en sancties gelden voor alle EU landen. Het is dan ook logisch dat het toezicht op deze wet flink wordt aangescherpt.

De nieuwe AVG wetgeving vraagt de nodige voorbereiding van onze klanten die gegevens opslaan en bewaren, maar ook voor de verwerkers van deze gegevens, zoals wijzelf. Bovendien krijgen de betrokken cliënten door middel van de nieuwe wetgeving meer rechten ten aanzien van hun persoonsgegevens, zoals het recht op inzage, verwijdering, overdracht en correctie van hun gegevens.